سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا شیطان از جناب عمر فرار میکند؟

مقدمه:
اهل سنت شیعیان را کسانی معرفی می کنند که در حق بزرگانشان غلو می نمایند.
در اینجا می خواهیم کمی گفتگو کنیم و بررسی کنیم که آیا اهل سنت هم در شان بزرگانشان غلو می نمایند یا نه؟
در بعضی از کتب اهل سنت روایتی بیان شده است که خیلی برایم جالب توجه بود.

روایت مورد نظر:
سنن الترمذی - الترمذی - ج 5 - ص 283 - 284
حدثنا الحسین بن حریث أخبرنا علی بن الحسین بن واقد حدثنی أبی قال حدثنی عبد الله بن بریدة قال سمعت بریدة یقول " خرج رسول الله صلى الله علیه وسلم فی بعض مغازیه فلما انصرف ‹ صفحه 284 › جاءت جاریة سوداء فقالت یا رسول الله إنی کنت نذرت إن ردک الله سالما أن أضرب بین یدیک بالدف وأتغنى . فقال لها رسول الله صلى الله علیه وسلم إن کنت نذرت فاضربی وإلا فلا ، فجعلت تضرب فدخل أبو بکر وهی تضرب ثم دخل علی وهی تضرب ثم دخل عثمان وهی تضرب ثم دخل عمر فألقت الدف تحت استها ثم قعدت علیه فقال رسول الله صلى الله علیه وسلم : إن الشیطان لیخاف منک یا عمر إنی کنت جالسا وهی تضرب فدخل أبو بکر وهی تضرب ثم دخل علی وهی تضرب ثم دخل عثمان وهی تضرب فلما دخلت أنت یا عمر ألقت الدف " هذا حدیث حسن صحیح غریب .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
تحفة الأحوذی - المبارکفوری - ج 10 - ص 122
إن الشیطان لیخاف منک یا عمر
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
إرواء الغلیل - محمد ناصر الألبانی - ج 8 - ص 214
فقال رسول الله ( صلى الله علیه وسلم ) : إن الشیطان لیخاف منک یا عمر ، إنی کنت جالسا وهی تضرب فدخل أبو بکر وهی تضرب ، ثم دخل علی وهی تضرب ، ثم دخل عثمان وهی تضرب ، فلما دخلت أنت یا عمر ألقت الدف
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
تاریخ مدینة دمشق - ابن عساکر - ج 44 - ص 83
فقال رسول الله ( صلى الله علیه وسلم ) إن الشیطان لیخاف منک یا عمر إنی کنت جالسا وهی تضرب فدخل أبو بکر وهی تضرب ثم دخل علی وهی تضرب ثم دخل عثمان وهی تضرب فلما دخلت أنت ألقت الدف

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

أسد الغابة - ابن الأثیر - ج 4 - ص 64

فقال رسول الله صلى الله علیه وسلم ان الشیطان لیخاف منک یا عمر

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

سنن الترمذی|الترمذی|5|279|مصادر حدیث سنى - فقه|تحقیق وتصحیح : عبد الرحمن محمد عثمان|الثانیة|1403 - 1983 م||دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع - بیروت - لبنان||سنن الترمذی وهو جامع الصحیح

تحفة الأحوذی|المبارکفوری|10|1282|مصادر حدیث سنى - فقه||الأولى|1410 - 1990 م||دار الکتب العلمیة - بیروت - لبنان||

إرواء الغلیل|محمد ناصر الألبانی|8|معاصر|مصادر حدیث سنى - عام|إشراف : زهیر الشاویش|الثانیة|1405 - 1985 م||المکتب الإسلامی - بیروت - لبنان||

تاریخ مدینة دمشق|ابن عساکر|44|571|مهمترین مصادر رجال سنى|علی شیری||1415|دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع - بیروت - لبنان|دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع - بیروت - لبنان||

أسد الغابة|ابن الأثیر|4|630|مهمترین مصادر رجال سنى|||||دار الکتاب العربی - بیروت - لبنان||انتشارات إسماعیلیان – طهران

در این روایت چنین آمده است که زنی به نزد رسول آمد و گفت: من نذر کرده ام اگر شما سالم از جنگ برگشتید برای شما دف بزنم و بخوانم. پیامبر هم گفتند اگر چنین نذری کردی پس شروع کن. زن شروع به خواندن و دف زدن کرد. ابوبکر امد و ادامه داد. عثمان امد و ادامه داد. علی امد و ادامه داد. عمر بن خطاب که آمد رها کرد و پیامبر فرمودند: شیطان از تو می ترسد ای عمر.

شاید دوستان عزیز بگویند. چرا من گفته ام روایت جالب.

پس از اینجای مطلب رو خوب بخونید.

این خانم نزد رسول اکرم رسید و گفت نذر کرده ام. رسول هم فرمود چون نذر کردی انجام بده.

(جالب اینکه اکثر دوستان اهل سنت برای توجیه این روایت همین استدلال را می اورند)

یک سوال؟

آیا هر جا و در مورد هر چیز انسان می تواند نذر کند؟

نذر چیزی است که بر گردن انسان می ماند تا آنرا انجام دهد و اگر چنین کاری نکند خداوند او را مورد عقاب و عذاب قرار می دهد.

درسته؟

یه سوال فنی؟

اگر الان کسی نذر کند که جناب مولوی عبدالحمید را بکشد آیا بر او واجب است چنین بکند و اگر انجام ندهد خدا او را عذاب خواهد کرد؟

یا

کسی نذر کند در ماه رمضان روزه نگیرد.

یا

اگر کسی نذر کند که 500 کودک را بکشد. آیا نذرش صحیح است و اگر آنرا انجام ندهد مورد عذاب قرار خواهد گرفت؟

نذر دارای شروطی است که یکی از این شرایط این می باشد که: (نذر باید مطابق با شرع باشد)

خب چند سوال فنی دیگه؟

الف: غنا حلال است؟

اگر بگویید حلال است که مخالف کلام بزرگانتان می باشد زیرا آنان در کتبشان انرا حرام اعلام کرده اند.

تفسیر الآلوسی - الآلوسی - ج 21 - ص 69

أن الغناء حرام فعله وسماعه

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

حاشیة رد المحتار - ابن عابدین - ج 4 - ص 516

الغناء حرام

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

المغنی - عبد الله بن قدامه - ج 4 - ص 244

الغناء محرم

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
تفسیر الآلوسی|الآلوسی|21|1270|مصادر تفسیر سنى|||||||
حاشیة رد المحتار|ابن عابدین|4|1252|فقه حنفى|إشراف : مکتب البحوث والدراسات|جدیدة منقحة مصححة|1415 - 1995 م||دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع - بیروت - لبنان||المکتبة التجاریة - مصطفى أحمد الباز
المغنی|عبد الله بن قدامه|4|620|فقه حنبلى||جدیدة بالأوفست|||دار الکتاب العربی للنشر والتوزیع - بیروت - لبنان||بعنایة جماعة من العلماء

همچنین از حضرت رسول روایات متعددی در مذمت غنا بیان شده است.
المجموع - محیى الدین النووی - ج 20 - ص 229
لما روى ابن مسعود أن النبی صلى الله علیه وسلم قال ( الغناء ینبت النفاق فی القلب کما ینبت الماء البقل )

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

المحلى - ابن حزم - ج 9 - ص 57

من طریق أبى داود نا مسلم بن إبراهیم نا سلام بن مسکین عن شیخ انه سمع أبا وائل یقول : سمعت ابن مسعود یقول سمعت رسول الله صلى الله علیه وسلم یقول : ( أن الغناء ینبت النفاق فی القلب )

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

سنن أبی داود - ابن الأشعث السجستانی - ج 2 - ص 461 - 462

حدثنا مسلم بن إبراهیم ، قال : ثنا سلام بن مسکین ، عن شیخ شهد أبا وائل فی ولیمة ، فجعلوا یلعبون یتلعبون ، یغنون ، فحل أبو وائل حبوته ، وقال : سمعت ‹ صفحه 462 › عبد الله یقول : سمعت رسول الله صلى الله علیه وسلم یقول : ( الغناء ینبت النفاق فی القلب )

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

السنن الکبرى - البیهقی - ج 10 - ص 223

أبو الحسین بن بشران أنبأ الحسین بن صفوان ثنا عبد الله بن محمد بن أبی الدنیا ثنا أبو خیثمة وعبید الله بن عمر قالا ثنا غندر عن شعبة عن الحکم عن حماد عن إبراهیم قال قال عبد الله بن مسعود الغناء ینبت النفاق فی القلب ( وأخبرنا ) ابن بشران أنبأ الحسین بن صفوان ثنا ابن أبی الدنیا ثنا علی بن الجعد أنبأ محمد بن طلحة عن سعید بن کعب المرادی عن محمد بن عبد الرحمن بن یزید عن ابن مسعود قال الغناء ینبت النفاق فی القلب کما ینبت الماء الزرع والذکر ینبت الایمان فی القلب کما ینبت الماء الزرع ( أخبرنا ) أبن بشران أنبأ الحسین بن صفوان ثنا ابن أبی الدنیا حدثنی عصمة بن الفضل ثنا حرمی بن عمارة ثنا سلام بن مسکین ثنا شیخ عن أبی وائل عن عبد الله بن مسعود قال قال رسول الله صلى الله علیه وسلم الغناء ینبت النفاق فی القلب کما ینبت الماء البقل

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

عمدة القاری - العینی - ج 22 - ص 274

فقال ابن مسعود : الغناء وحلف علیه ثلاثا ، وقال : الغناء ینبت النفاق فی القلب

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
المصنف - عبد الرزاق الصنعانی - ج 11 - ص 4
أخبرنا عبد الرزاق عن معمر عن مغیرة عن إبراهیم قال : الغناء ینبت النفاق فی القلب
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
المجموع|محیى الدین النووی|20|676|فقه شافعى|||||دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع||التکملة الثانیة
المحلى|ابن حزم|9|456|فقه ظاهرى|||||دار الفکر||طبعة مصححة ومقابلة على عدة مخطوطات ونسخ معتمدة کما قوبلت على النسخة التی حققها الأستاذ الشیخ أحمد محمد شاکر
سنن أبی داود|ابن الأشعث السجستانی|2|275|مصادر حدیث سنى - فقه|تحقیق وتعلیق : سعید محمد اللحام|الأولى|1410 - 1990 م||دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع||طبعة جدیدة منقحة ومفهرسة / أخرجه وراجعه ووضع فهارسه : مکتب الدراسات والبحوث فی دار الفکر

السنن الکبرى|البیهقی|10|458|مصادر حدیث سنى - فقه|||||دار الفکر||

عمدة القاری|العینی|22|855|مصادر حدیث سنى - فقه||||بیروت - دار إحیاء التراث العربی|دار إحیاء التراث العربی||

المصنف|عبد الرزاق الصنعانی|11|211|مصادر حدیث سنى - عام|تحقیق وتخریج وتعلیق : حبیب الرحمن الأعظمی||||منشورات المجلس العلمی||

آری در این روایت پیامبر اکرم غنا را پایه گذار نفاق در قلب معرفی کرده اند.
ب: خواندن زن در دین اسلام چه حکمی دارد؟
فکر کنم جمهور علمای شیعه و سنی حروم میدونند. نظر شما چیه؟ حالا شما می گویید چه جوری این مسئله رو نبی اکرم نمیدونسته؟
**حال شما بگویید آیا برای خواندن غنا میشود نذر کرد؟**

ج: دوستان اهل سنت شیعیان را متهم می کنند که فقط به احادیث عمل می کنند و چیزی از قران نمیدانند.

چند پیام بازرگانی:
- امام ششم شیعیان روایتی را فرموده است که فکر کنم همه چیز رو روشن کند.
قال الصادق: احادیثی که از ما (ائمه) به شما (شیعیان) عرضه می شود را به قران عرضه کنید. اگر موافق قران بود آنرا بپذیرید و اگر مخالف قران بود پس آنرا به دیوار بزنید.
این بود موضع شیعیان در مورد عرضه روایات به قران. اهل سنت می گویند ما همیشه به قران همه چیز را بررسی می کنیم. نظرتون چیه این روایت رو به قران عرضه کنیم.
در روایت آمده است که پیامبر به غنا گوش میداد.
درسته؟
در قران کریم محمد رسول الله چنین معرفی شده است (اسوه حسنه للمومنین)
اسوه حسنه چه کسی است؟
کسی که در همه چیز به قول دوستان اخرش باشه.

آیا اسوه حسنه مومنین نمیدانسته است که غنا و خواندن زن برای او حرام است؟
این چه اسوه حسنه ایی است که حتی در حد یک انسان معمولی نیست. و به اندازه او نمیتواند بفهمد؟
پس از متن روایت مورد بحث چنین فهمیده می شود که پیامبر به حرام گوش داده است.
درسته؟

کسی که خودش بر خلاف کلام خداوند عمل میکند و غنا گوش میدهد آیا صلاحیت اینکه اسوه حسنه ایی برای مومنین باشد را دارد؟
اگر روایت را به قران عرضه کنید. نتیجه چه خواهد شد؟ یا اینکه قران کریم و خداوند متعال اشتباه گفته اند که پیامبر اکرم اسوه حسنه مومنین است. یا اینکه این روایت کذب محض است؟ یا بگویید غنا گوش دادن حرام نیست انهم موقعی که خواننده یک زن باشد. که بازهم این مخالف نص احادیث پیامبر است.
زیرا از زبان پیامبر اکرم نقل شده است که.
غنا پایه گذار نفاق است در قلب. و همچنین بزرگان اهل سنت آنرا حرام میدانند



+ نوشته شده در  دوشنبه 89/6/1ساعت  2:3 صبح  توسط مجنون الفاطمه الزهرا (س)  |  نظر
 


 

log